Παρασκευή, 5 Απριλίου 2013

Διδασκαλία Γραμμικού και Ελεύθερου Σχεδίου: Πότε να αρχίσω; (για Πανελλαδικές Εξετάσεις)

Ο κύριος προβληματισμός του γονέα και του υποψηφίου σχολών* που περιλαμβάνουν στις πανελλήνιες τα ειδικά μαθήματα του γραμμικού και ελεύθερου σχεδίου, είναι πότε πρέπει ο ενδιαφερόμενος να αρχίσει την προετοιμασία του σχεδίου.
Ο ενδιαφερόμενος που ξεκινά την εκμάθηση του σχεδίου από την Β' Λυκείου αναπτύσσει πολύ τις δυνατότητές του πάνω στο σχέδιο και τείνει να επιτυγχάνει σε υψηλόβαθμες σχολές. Συνήθως προτείνονται ένα ή δυο τρίωρα την εβδομάδα. Όπου, το ένα είναι για το Γραμμικό και το άλλο για το Ελεύθερο Σχέδιο. Είτε σε περίπτωση ενός τριώρου διδάσκεται μια εβδομάδα Γραμμικό και μια Ελεύθερο Σχέδιο, εναλλάξ ή όπως κρίνει ο εκπαιδευτικός βάσει των αναγκών του μαθητή. Προχωρώντας ο υποψήφιος στην Γ' Λυκείου μπορεί να συνεχίσει τα μαθήματα με αυτό το ρυθμό ή να αυξήσει τις ώρες διδασκαλίας.
Ο ενδιαφερόμενος που προτιμά να ασχοληθεί με το σχέδιο στην Γ' Λυκείου έχει να ανταγωνιστεί τους μαθητές που έχουν αποκτήσει σχεδιαστική παιδία από την Β'. Αυτό για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σημαίνει πως για την επίτευξη του σκοπού τους πρέπει να επενδύσουν πολύ περισσότερο χρόνο για να καλύψουν το χαμένο χρόνο, όπως λέμε οι εκπαιδευτικοί. Άρα, η εβδομάδα του υποψηφίου αυτού πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει τουλάχιστον ένα τρίωρο Γραμμικό Σχέδιο και ένα τρίωρο Ελεύθερο Σχέδιο.





Γιατί όμως επιμένουμε στο τρίωρο; Στις πανελλήνιες εξετάσεις ο υποψήφιος εξετάζεται στο Ελεύθερο Σχέδιο αποτυπώνοντας μια δοθήσα σύνθεση εκ του φυσικού μέσα σε έξι συνεχόμενες ώρες και στο Γραμμικό αποτυπώνοντας το δοθέν σχέδιο από το χαρτί ζητούμενων στη σχεδιαστική επιφάνεια μέσα σε έξι συνεχόμενες ώρες επίσης. Η διδασκαλία από τους επαγγελματίες Εκπαιδευτικούς του Σχεδίου** σχεδιάζεται ώστε να υπάρχει θεωρία και πράξη για την καλύτερη κατανόηση του σχεδίου. Τα θέματα που δουλεύονται είναι πρότυπα πανελληνίων εξετάσεων ή παρεμφερή θέματα και πρέπει να αποπερατώνονται σε ένα εξάωρο. Τέλος, η διαδικασία σχεδίασης είναι χρονοβόρα και απαιτεί ακρίβεια. Γι' αυτούς τους λόγους, πρέπει ο εκπαιδευτικός να καθοδηγεί θεωρητικά και σχεδιαστικά τον υποψήφιο, διασαφηνίζοντας οποιαδήποτε απορία του.
Η εκπαιδευτική εμπειρία μας, μας έχει μάθει ότι όσο περισσότερο ασχολείται ο υποψήφιος με το σχέδιο τόσο καλύτερα είναι τα αποτελέσματα για αυτόν. Ο περισσότερος χρόνος σίγουρα σημαίνει μεγαλύτερη επένδυση, αλλά η μεγαλύτερη επένδυση φέρει και ισχυρότερους καρπούς.
Το ίδιο προτείνεται και στην περίπτωση των ομογενών υποψηφίων. Όμως, κυρίως λόγω απόστασης και διαφορετικών εκπαιδευτικών συστημάτων, αυτό δεν είναι εφικτό γι' αυτό το λόγο καταφεύγουμε σε εντατικά είτε υπερεντατικά μαθήματα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού για να μπορούν να παρουσιάσουν επιτυχία στις εξετάσεις για την εισαγωγή των ομογενών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που διεξάγωνται στα μέσα του Σεπτέμβρη.


* Τμήματα των σχολών που περιλαμβάνουν την εξέταση στα σχέδια είναι τα τμήματα:
  • Αρχιτεκτονικής
  • Διακόσμισης
  • Γραφιστικής
  • Γραφικών Τεχνών
  • Φωτογραφίας
  • Πλαστικών Τεχνών (απαιτείται μόνο ελεύθερο σχέδιο)

** Επαγγελματίες Εκπαιδευτικοί του Σχεδίου: Οφείλουν να κατέχουν μια πιστοποίηση Εκπαιδευτικού, ώστε να μπορούν να σχεδιάσουν/κατευθύνουν και αποπερατώσουν με επιτυχία ένα κύκλο διδασκαλιών, καθώς και μια πιστοποίηση της κατάρτησης και ενασχόλησής τους με το σχέδιο (όπως οι απόφοιτοι της Ανωτάτης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης)

Για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή βοήθεια σχετικά με το Γραμμικό και το Ελεύθερο Σχέδιο μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου:  athinakanellopoulou(α)gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου